Сочинения по украинской литературе (7 класс)




Козацькі думи та балади – найдавніші зразки епічної творчості українського народу

 Козацькі думи та балади – найдавніші зразки епічної творчості українського народу. Головні виконавці дум та історичних пісень. (Виконавцями дум та пісень стають кобзарі та лірники, що подають музичні твори у речитативно-імпровізаційній манері під супровід кобзи, бандури чи ліри. У період піднесення Запорозької Січі співці-бандуристи часто служили у війську, це активізувало їх просвітницьку та громадянську місію.)Тематика, функція й стиль козацьких дум. (У козацьких думах гармонійно поєднуються ці ознаки, що вио

Усна народна творчість як основа розвитку української літератури

 Усна народна творчість як основа розвитку української літератури. Фольклор — основа української безмежно багатої культури. (Фольклор бере свій початок ще з тих часів, коли не було ні писемної літератури, ні письма взагалі. Усна народна творчість слугувала народу для власних потреб: колискові, казки, загадки, примовки. Саме вони формували естетичні смаки українців, давали зразки норм моральної поведінки.)Розподіл фольклору на відповідні групи. (Увесь фольклор можна умовно поділити на прозовий та поетичний, або п

Українська пісня – першооснова духовної культури народу

Українська пісня – першооснова духовної культури народу. Український народ упродовж свого існування завжди був неперевершеним творцем чарівної пісні, яка стала неоціненною часткою його поетичної душі. Українські таланти у важких умовах творили музику, культуру, пісні, в яких збереглися морально-етичний світ і духовна велич нашої нації.Народна пісня завжди пов’язана з історією, саме в ній людина розповідала про все те найважливіше, що траплялось в її житті: про радість і смуток, про волю й неволю, про надії та сп

Пісня «Ой на горі та женці жнуть» – жива емоційна історія давнини

 Пісня «Ой на горі та женці жнуть» – жива емоційна історія давнини   відома пісня періоду Гетьманщини. (Ця пісня належить до історичних козацьких пісень. Вона випромінювала силу, якою й справді було сповнене козацтво. Ця пам’ятка другої половини XVII ст. є популярною і сьогодні.)Образи гетьманів.Петро Сагайдачний, «…що проміняв жінку на тютюн і люльку…».Риси характеру Петра Сагайдачного — безжурного козака, лицаря степу. (Петро Сагайдачний бачив головний сенс свого життя у військових походах, у справах, що допом

Що є для нього Батьківщина? (Образ Байди – символ мужності українського народу)

 Мій краю прекрасний,Розкішний, багатийХто тебе не мучив?Якби розказать…Т. ШевченкоТак напише Т. Шевченко у своєму творі «Іржавець». Україна — це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Це його славними лицарями є Іван Сірко, Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Дмитро Вишневецький…Що є для нього Батьківщина?  На жаль, історія часто буває несправедливою до людини, бо фіксує для нащадків зовсім незначні її риси чи епізоди життя. Одним із прикладів цього може бути князь Д

Трагічність та драматизм чумацьких пісень

 Трагічність та драматизм чумацьких пісень. Кожен народ із давніх-давен прагнув до поетичного осмислення власної історії — минулого і сучасного, прагнув зазирнути у майбутнє. Це осмислення й відтворила усна народна творчість, що зберегла для нащадків дух і події далеких епох. Не можна не відчувати хвилювання, читаючи народні балади, легенди, поринаючи у світ казок, слухаючи чарівні пісні.Народні пісні змушують нас співпереживати, бо сповнені вони драматизму, туги й журби. Саме такими були чумацькі пісні — особли

Духовні цінності людини в поезії Ліни Костенко

 Духовні цінності людини в поезії Ліни Костенко. Поетичні мотиви ранньої лірики Ліни Костенко. (Ранні твори поетеси вражають поетичною відвертістю, намаганням збагнути одвічні цінності людського буття і формуванням своїх життєвих та творчих принципів. Збірка віршів Ліни Костенко «Проміння землі» була дипломною роботою, критики дуже високо оцінили її і дали найвищу оцінку: «Це дуже талановитий поет з великим майбутнім…»)Осмислення Ліною Костенко сучасних проблем, пов’язаних із духовним занепадом. (У своїх поезіях

Хочеш бути щасливим – будь! (За оповіданням 0. Стороженка «Скарб»)

Хочеш бути щасливим – будь! Щастя… Старовинна мудрість говорить, що людина — творець свого щастя. З цим, мабуть, можна погодитися, тому що справжнє щастя — це вміння любити життя і людей.Щастя… У кожної людини воно своє. Дивним, на мою думку, було уявлення про щастя селян із казки О. Стороженка з глибокою назвою «Скарб». Вони вважали щасливою людину, яка все своє життя лежала на печі і лише відкривала рота, як те голодне новонароджене пташеня, щоб поїсти. Таким був Павлусь, єдиний син у родині. Він ріс зманіжени

Добро і зло у повісті Б. Харчука «Планетник»

 Добро і зло у повісті Б. Харчука «Планетник». Людина сама визначає для себе пріоритети. (Так, для Планетника головним у житті були: любов до людини праці, збереження природи, її краси, надання безкорисливої допомоги, шанобливе ставлення до матері. Головний герой повісті ніколи не забував, що ми — люди!)Перше знайомство з Планетником. («Планетник був малим хлопчиком. Він, як усі ми, прилетів з вирію казки на свій берег. Тоді й не помишляв, що йому судилося стати бурівником, хмарником».)Творити добро на благо інш

Мотиви поетичної творчості Богдана Лепкого

 Мотиви поетичної творчості Богдана Лепкого. Із чорноземного Поділля прийшов у рідну літературу талановитий поет і прозаїк Богдан Лепкий. Це благословенний, щедрий край, овіяний легендами. Сам поет писав про нього в одному зі своїх ранніх віршів— «Заспів»:Колисав мою колискуВітер рідного ПоділляІ зливав на сонні віїСтепового запах зілля.А уособлювало це Поділля мальовниче село Крегулець. Богдан Лепкий охопив своїм художнім зором, чуйним поетичним серцем усю Україну і примножив її духовні цінності. В іншому вірші

Людина і світ в оповіданні Е. Гуцала «Сім’я дикої качки»

 Людина і світ в оповіданні Е. Гуцала «Сім’я дикої качки». Сенс творчого життя Євгена Гуцала — це любов до простої людини, прагнення відкрити в звичайному незвичайне, в смішному — драматичне, в трагічному — життєствердне.Це вміння зрозуміти і облагородити чесну людину, а нечесну, морально ницу — викрити перед людьми. Цей дар поетичного осягнення людини і природи Є. Гуцало підтверджує, прозираючи в глибини людського світосприйняття. Так сталося і з героями оповідання «Сім’я дикої качки». Вони злились зі світом пр

Гуманістичний пафос новели Л. Пономаренко «Гер переможений»

 Гуманістичний пафос новели Л. Пономаренко «Гер переможений». Любов Пономаренко — сучасна українська письменниця-новелістка. Герої її творів — звичайні люди, а кожен твір переплаканий і пережитий нею. Головне для автора — життя з його глибинками і широтами, з добром і злом. Саме зло і жорстокість інколи можуть буги невиправданими, а мила авторка глибоко і тонко передала боротьбу жорстокості і милосердя, вмістивши трагедію людського серця на двох сторінках.Закінчилася страшна, безжальна війна, радянський солдат-п

Реальне і фантастичне в баладі Т. Шевченка «Тополя»

 Початок літературної діяльності Т. Шевченка. (Свою творчість молодий поет почав із балад, використавши в них багатющий матеріал з усної народної творчості. На той час ці твори за ідейним спрямуванням, поетичною майстерністю, образною системою були явищем оригінальним та новаторським.)Реальне і фантастичне в баладі Т. Шевченка «Тополя». Час написання балади «Тополя». (Поезію «Тополя» Т. Шевченко написав 1839 року, а 1840 року вона увійшла до першого видання «Кобзаря». Балада побудована за мотивами народної творч

«Принесли нам лебеді на крилах життя і весну» (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)

 «Принесли нам лебеді на крилах життя і весну» . Дитячі літа є своєрідною психологічною основою для багатьох митців. Недарма кажуть, що вони — найсвітліші в людському житті. Це час щирості та довіри, нескінченного пізнавання світу. Біографічні відомості про дитячі літа М. Стельмаха, а також повість «Гуси-лебеді летять» підтверджують ці міркування. Маленький хлопчик Михайлик — великий мрійник. Коли дідусь каже, що сонце відмикатиме землю золотими ключами, йому стає страшно — а раптом сонце загубить ключі. Коли ле

«Від людини я чекаю завжди чогось хорошого» (огляд творчості Гр. Тютюнника)

 «Від людини я чекаю завжди чогось хорошого» . Тяжкі роки дитинства майбутнього письменника. (Народився Григір Михайлович 5 грудня 1931 року в сім’ї селян, пережив тяжкі роки голодомору та сталінські репресії 1937 року. Батька заарештували, маючи на увазі політичний мотив, і пустили по сибірських етапах, мати вийшла заміж за іншого, зовсім не піклуючись про долю свого сина. Згодом вихованням Григіра зайнялась родина його батька.)Перша зустріч письменника з читачем. (Вперше спроба пера відбулась 1961 року, коли Г

Показать 1 to 15 of 213 (15 Страниц)